نقشه کشی صنعتی یزد

ساخت وبلاگ

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
CATIA
CATIA Brand logo.png
توسعه‌دهنده داسو سیستم
چرخهٔ ارائهٔ نرم‌افزار V6R2011x / ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰؛ ۶۲۳ روز پیش
سیستم‌عامل یونیکس / ویندوز
نوع CAD
پروانه نرم‌افزار نرم‌افزار مالکیتی
وب‌گاه www.3ds.com/catia
تصویری از فضای کاری در نرم افزار کتیا

کتیا (به انگلیسیCATIA) مخفف (به انگلیسیComputer Aided Three-dimensional Interactive Application) یک نرم‌افزار طراحی، مهندسی و تولید به کمک رایانه است که توسط شرکت داسو سیستم تولید شده‌است.[۱] شرکت آی بی ام نیز در امور بازاریابی و فروش این نرم‌افزار با داسو سیستم همکاری دارد.[۲]نخستین نسخه این در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان مانند بوئینگ،[۳] ایرباس،[۴] آئودی[۵] و ... از استفاده‌کنندگان این نرم‌افزار به شمار می‌روند. پس از خرید کتیا توسط ایران خودرو و سایپا، استفاده از این نرم‌افزار در ایران رایج شد. امروزه از این نرم افزار در ایران بیشتر جهت طراحی قطعات مختلف، نقشه کشی، مهندسی معکوس، طراحی قالب و ماشینکاری استفاده می گردد. در صورتی هدف سازندگان اصلی این نرم افزار تحت پوشش قرار دادن هر فعالیتی مهندسی به کمک نرم افزار می باشد، به نحوی که می توان نام این نرم افزار در اغلب بزرگترین پروژه های صنعتی جهان دبد.

نرم افزار کتیا را می توان قوی ترین نرم افزار در زمینه CAD و CAM دانست و در زمینه CAE این نرم افزار با نرم افزار مکمل خود نرم افزار آباکوس ABAQUS کامل می گردد. به نحوی حل پیچیده ترین پروژه های آنالیزی جهان نیز در این نرم افزار انجام پذیر می باشد.

قابلیت های این نرم افزار شامل:

  • طراحی قطعات
  • مونتاژ قطعات
  • طراحی سطوح
  • نقشه کشی
  • شبیه سازی
  • ورق کاری
  • طراحی سازه
  • قالب سازی
  • ماشین کاری
  • تهویه مطبوع
  • ایجاد روابط ریاضی
  • برنامه نویسی
  • لوله کشی
  • انتشار نقشه های ساخت
  • مدیریت پروژه ها
  • مدیریت کارخانجات
  • و ...

نرم افزار کتیا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر نرم افزار های هم رده خود متمایز می‌کند.

این ویژگی‌ها عبارتند از: 1.رابط گرافیکی قوی در نورپردازی در هر لحظه و به طور پیوسته و دوران نقشه بدون دوران نوشته های آن 2.هوشمندی در به‌کارگیری دستورات بعد از اجرای هر دستور، دستورات زیر مجموعه آن فعال می‌شود. 3.مراحل ایجاد ترسیم به شکل نمودار درختی قابل مشاهده و به هر مرحله می‌توان مراجعه کرد و تغییرات مورد نظر را به آن بخش اعمال نمود. 4.نرم افزار کتیا توانایی ترسیم و تحلیل در اکثر گرایش‌های فنی مانند : مکانیک، عمران، تأسیسات، برق صنعتی، الکترونیک، و ... را دارد. 5.ویژگی ساخت مدل‌های مرکب از سطوح و احجام 6.ویژگی به شکل مجموعه بودن (مجموعه ای از توانایی‌ها) 7.نگهداری تاریخچه تغییرات ایجاد شده بر روی مدل: این ویژگی سبب می‌شود که در کتیا بتوان عملیات را به قبل برگرداند و یا عملیاتی را حذف و یا بی اثر کرد. 8.امکان تعریف ابعاد وابسته: این ویژگی کارایی خود را در مدل‌های پیچیده نشان می‌دهد چون وقتی یکی از ابعاد را تغییر دهیم بقیه هم به دلیل پارامتریک بودن تغییر می‌کنند. 9.مشاهده به هنگام تغییرات: با این ویژگی می‌توان در هنگام اضافه کردن یک مشخصه تغییراتی که در آینده به وجود می‌آید را به عینه ملاحظه کرد. 10.محیط راحت و کارا: محیط گرافیکی کتیا قوی و کاربرپسند است و طراحی‌ها به خوبی به نمایش گذاشته شده‌اند.

از توانایی‌های جالب دیگر آن در قسمت قطعات مکانیکی، با تولید G-code می‌توان به دستگاه‌های تراشکاری cnc متصل تا قطعه ساخته شود.مدل سازی قطعات ساده تا پیچیده از ماوس گرفته تا بدنه خودرو و هواپیما و همچنین شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و شرکت‌های خودروسازی همچون فورد و نیسان نیز از نرم افزار کتیا به طور گسترده ای استفاده می‌کنند. 1.محیط‌های مدل سازی (Solid Model) :این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل‌های ورق کاری (Sheetmetal)، نقشه کشی صنعتی، تلورانس گذاری و ... استفاده می‌شود. 2. مدل سازی سطوح : این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدل‌سازی روی ابر نقاط و فایل‌های حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است. 3.محیط ماشین‌کاری : پس از ساخت مدل به کمک قابلیت‌های محیط ماشین‌کاری به راحتی می‌توان عملیات ماشین‌کاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشین‌کاری را به صورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید. 4.محیط تحلیل المان محدود : به کمک قابلیت‌های این محیط می‌توانید قطعات و مدل‌های مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییر شکل، توزیع تنش و ... را در آن‌ها بدست آورد. 5.طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها : به کمک این قابلیت از نرم افزار Catia می‌توانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم، حرکت مکانیزم را مشاهده کرده و آن‌را تحلیل کنید. البته اینها برخی از قابلیت های نرم افزار کتیا می شود و قابلیت های ان بالتر از این می باشد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم افزار کتیا این است که به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی که از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر منتقل گردد. به عنوان مثال شما پس از این که در محیط Digitized Shape Editor از یک ابر نقاط اسکن تهیه کردید به راحتی می‌توان در محیط Generative Shape Design و یا Free Style از آن Surface تهیه کنید.

همان‌طور که اطلاع دارید برای اینکه بتوانید مدل خود را از یک محیط به محیط دیگر ببرید ابتدا نیاز است که مدل خود را به صورتی ذخیره و یا Import کنید که نرم افزار دیگر قابلیت خواندن این اطلاعات را داشته باشند و احتمالاً در این انتقال مدل شما ممکن است data lost (از دست دادن اطلاعات) داشته باشد.[۶]

...
نویسنده : دهقان بازدید : 1237 تاريخ : پنجشنبه 26 مرداد 1391 ساعت: 1:37

 مقطع کارشناسی: از لینک زیر دانلود کنید.

http://www.elmikarbordi.jdm.ac.ir/amoozesh/sarfasl/naghshe_lisans.pdf

مقطع کاردانی: 

http://www.elmikarbordi.jdm.ac.ir/amoozesh/sarfasl/naghshe.pdf

...
نویسنده : دهقان بازدید : 2801 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1391 ساعت: 1:16

 An engineering drawing, a type of technical drawing, is used to fully and clearly define requirements for engineered items.

Engineering drawing (the activity) produces engineering drawings (the documents). More than just the drawing of pictures, it is also a language—a graphical language that communicates ideas and information from one mind to another.[1] Most especially, it communicates all needed information from the engineer who designed a part to the workers who will make it

http://en.wikipedia.org/wiki/Engineering_drawing

...
نویسنده : دهقان بازدید : 917 تاريخ : شنبه 14 مرداد 1391 ساعت: 0:35

 

طراحی رایانه‌ای[۱] یا کَد، به استفاده از فناوری رایانه در فرآیند طراحی و مستندسازی طراحی گفته می‌شود.[۲] امروزه بسیاری از مراحل طراحی قطعات و اجزاء مختلف توسط رایانه انجام می‌شود. بسیاری از قطعات تحت شرایط مختلف باید آزمایش شوند و اگر بخواهیم تحت آزمایش واقعی قرار دهیم مستلزم هزینه‌های بسیار زیاد می‌شود. با نرم‌افزارهای بسیار متنوع می‌توان این شبیه سازی را انجام داد.

نرم‌افزارهای طراحی رایانه‌ای، به نرم‌افزارهایی اطلاق می‌شود که کار ایجاد و ویرایش اشکال را به کمک رایانه انجام می‌دهند. امروزه بیش‌تر نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه، نه تنها توانایی ایجاد و ویرایش نقشهٔ دوبعدی و سه‌بعدی قطعات را دارند، بلکه توانایی وارسی (تحلیل) قطعات از نظر مسائل تنش، گرما و مسائل مکانیکی با استفاده از روش المان محدود را دارند.[۳]

تمام رشته‌های مهندسی برای طراحی از نرم‌افزارهای مناسب خود استفاده می‌کنند. نرم‌افزارهای مورد استفاده در طراحی معماری و طراحی صنعتی اغلب نرم‌افزارهای گرافیکی هستند. از نرم‌افزارهای سه بعدی که بیشتر در طراحی معماری و طراحی صنعتی استفاده می‌شوند می‌توان به اتوکد، تری‌دی استودیو، آرشیکد، آرشیتریون و مایکرو جی‌دی‌اس اشاره کرد. علاوه بر این موارد، نرم‌افزارهای گرافیکی دو بعدی مانند فتوشاپ، کرل‌دراو و فری‌هند نیز بسیار پر کاربرد هستند. کتیا هم یکی از بهترین نرم‌افزارهای گرافیکی مورد استفاده‌است که با امکان محاسبات پیچیده مهندسی از قبیل محاسبات تنشهای محوری وهزاران قابلیت حرفه‌ای دیگر به طراحان کمک کرده‌است.

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

...
نویسنده : دهقان بازدید : 990 تاريخ : پنجشنبه 12 مرداد 1391 ساعت: 18:48

مهندسی طراحی و نقشه‌کشی صنعتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رشتهٔ مهندسی طراحی ونقشه کشی صنعتی،یکی از چندین رشته مورد تحصیل در دانشگاههای جامع علمی - کاربردی در ایران میباشد واز زیر گروه‌های شاخهٔ مکانیک بوده وتقریبآ نزدیک به رشته‌های مهندسی ساخت وتولید وطراحی جامدات است. لازم بذکر است این رشته به صورت کارشناسی نا پیوسته ارایه می شود و بیشتر، دانشجویان فارغ التحصیل در رشته کاردانی نقشه کشی در همین دانشگاه و دانشگاههای ازاد و سراسری به این رشته وارد می شوند. ویژگی این رشته درارتباطی است که با شاخه هنر پیدا می‌کند وبه سمت طراحی صنعتی میرود.ازجمله دروس تعریف شده در این رشته میتوان:استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاءماشین، هندسه، دینامیک ماشین، روشهای تولید مخصوص، مصالح مهندسی، پروسه طراحی، نمونه سازی و...رانام برد. نکته اینجاست که اغلب فارغ التحصیلان این رشته بیشتر خود را نقشه کش صنعتی میدانند تا طراح صنعتی ، که دلیل این امر کمرنگ نشان داده شدن دروس رشته هنر در این رشته دانشگاهی میباشد. که این امر بدیهی است چرا که این رشته زیرگروه رشته مکانیک میباشد.

 

...
نویسنده : دهقان بازدید : 1335 تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391 ساعت: 21:09

fa.wikipedia.org

...
نویسنده : دهقان بازدید : 876 تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1391 ساعت: 20:51

 اتوکد (به انگلیسیAutoCad)

نام نرم‌افزاری است که برای ترسیمنقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو و سه بعدی را دارند.

http://fa.wikipedia.org

...
نویسنده : دهقان بازدید : 967 تاريخ : دوشنبه 9 مرداد 1391 ساعت: 21:16

 سالیدوُرکس (به انگلیسیSolidWorks)

یک نرم‌افزار مهندسی طراحی به کمک رایانه است که بر روی ویندوز اجرا می‌شود و توسط شرکت فرانسوی داسو سیستم ساخته شده و همچنان توسعه داده می‌شود. در حال حاضر نرم افزار سالیدورکس توسط ۱٫۳ میلیون مهندس در بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ شرکت در سراسر جهان در حال استفاده‌است.[۱] این نرم افزار دارای سه محیط به نام های پارت(part) اسمبلی (assembly)و دراوینگ(drawing)می باشد. در محیط اول به رسم قطعه میپردازیم در محیط دوم قطعات یک مکانیسم را سوار بر هم میکنیم و در محیط آخر از آنها نسخه چاپی تهیه میکنیم.

منبع http://fa.wikipedia.org

...
نویسنده : دهقان بازدید : 1026 تاريخ : جمعه 6 مرداد 1391 ساعت: 14:46

مهندسی نقشه کشی صنعتی

در واقع یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک است. نقشه کشی صنعتی از مراحل پایانی طراحی یک قطعه یا مجموعه مکانیکی است. امروزه با ورود نرم‌افزارهای مدل سازی مکانیک، اکثر نقشه‌ها توسط اینگونه نرم‌افزارها کشیده می‌شود.

منبع http://fa.wikipedia.org

 

...
نویسنده : دهقان بازدید : 950 تاريخ : پنجشنبه 12 مرداد 1391 ساعت: 18:37